top of page

מושב 1א: לימודי מדע וטכנולוגיה ותיאוריה פוליטית: תיאוריה, מוסדות, סובייקטים || יו"ר המושב: פרופ' צבי רייך

השתתפות פוליטית בחברה טכנולוגית: שינוי מושגי וערכי? || גיא פלטיאלי


הדמיון הטכנו-חברתי של תכונות אישיותיות - מערכות מבוססות נתונים לניהול ומדידת התנהגות תלמידים בבתי הספר || ד"ר חמי רמיאל
פרטיות - מסחר במידע לסחר באיברים || יובל גולדפוס


מושב 1ב: אנושיות: עבר הווה ועתיד || יו"ר המושב: ד"ר עדי ענבר 

בינה מלאכותית, האפשרות לחיי נצח, וטבע המוות האנושי || איתי מלמד

"מספר הולך וגדל של מדענים, אנשי טכנולוגיה ועתידנים מאמינים כי בעתיד הנראה לעין התפתחויות טכנולוגיות ומדעיות בתחום הבינה המלאכותית יאפשרו לנו להתגבר על המגבלות הביולוגיות המאפיינות את הקיום שלנו משחר ההיסטוריה – מגבלות כגון חולי והזדקנות, ואפילו על המוות.  רעיון זה מכונה לעיתים קרובות תחת השם 'uploading'. הכוונה היא כי בעתיד הלא רחוק נוכל להעלות את התכנים המנטליים שבמוחנו (האישיות שלנו, הזכרונות שלנו, האמונות שלנו וכו') למחשבים, כך שאנחנו נוכל להמשיך להתקיים לנצח כ'אנשים אלקטרונים' (electronic persons). בהרצאתי ארצה לבחון באופן פילוסופי האם אנחנו באמת יכולים להתקיים כ'אנשים אלקטרוניים', ולהצביע על ההשלכות אפשריות של הדיון בסוגיה זו על הבנתנו את מושג המוות האנושי.

תחילה אטען כי ישנם טעמים מטאפיזיים חזקים להטיל ספק בטענה כי אנחנו, אשר נולדנו כאנשים ביולוגיים, יכולים להמשיך להתקיים כ'אנשים אלקטרונים'. לאחר מכן, אטען כי בכל זאת התקוות שאותם אנשי טכנולוגיה ועתידנים תולים באפשרות של uploading אינן משוללות יסוד: גם אם 'אדם אלקטרוני' המכיל את כל מאפייני הפסיכולוגים אינו יכול להיות אני (הוא אינו יכול להיות זהה לי כישות מטאפיזית), יש בו את מה שחשוב עבורי בהמשך הקיום שלי – הוא יוכל להמשיך לנהל מערכות יחסים משמעויותיות עם משפחתי וחבריי בדיוק כפי שאני מנהל אותם, הוא יוכל לכתוב לכתוב את עבודת התזה שלי בדיוק כפי שאני הייתי כותב אותה וכו'. טענה זו מושפעת מרעיוניותיו של דרק פרפיט (Derek Parfit) כי ""Identity doesn't Matter"", ומהרעיון של 'זהות ביוגרפית' (biographical identity) אשר אינה בהכרח כפופה לחוקיות הקשיחה של זהות נומרית.

 

לבסוף, אנסה להראות כי לדיון בסוגיה זו יש השלכות מעניינות על האופן שבו נכון להבין את מושג 'המוות האנושי': נהוג להבין מושג זה כמושג ביולוגי (כזה המתייחס להפסקת התפקוד של האורגניזם האנושי), אך הרעיון של uploading מעלה את האפשרות כי בנוסף למוות כמושג ביולוגי, נכון לדבר גם מושג נוסף ונבדל של מוות אנושי – מוות כמושג אתי או כמושג מבוסס-ערך (value-based concept)."

 

 

 

 

 

How Complementary Descriptions in Egyptian Papyri and Biblical Sources Clarify the Puzzling Professional Persona of a Wet Priest || Prof. Don Kristt 

 

 

In ancient Egypt, embalming (mummification) was performed by a Wet priest. But in the Bible, Egyptian mummification was specifically performed by Rofa’imרופאים , (Genesis 50:2). Yet, in every other occurrence, the Hebrew word rofe (רפא) indicates a healer or healing (cf. Chronicles 2, 16:12-13); currently, Rofe means physician. So, the Bible unambiguously recognizes that the embalmer was a healer. What then is the connection between these two functions: embalming and healing? It is not likely to be internal surgery, which is not clearly attested. In contrast, a clue to this puzzle derives from an observation by Nunn [1996, p133-4] that a Wet priest was an expert in bandaging, i.e., applying chemical-laden bandages to a part of the body. Nunn hesitates to conclude that the Wets performed bandaging on living patients, since the source statement in the Edwin Smith papyrus is ambiguous: ‘bandage which is under the hand of the embalmer (Wet)’. This could merely indicate that the Wet bandaged mummies, but merely provided bandages for another class of priest who treated patients. Hence, comparable biblical sources are critically important because they clearly and uniquely support the idea that the Egyptian Wet priest and Rofe were dually embalmers and clinical bandagers. Indeed, the verb for healing, rofe (רפא), specifically encompasses bandaging (Ezekial 30:20).  Since mummification is a newer innovation than bandaging, it seems likely that the
Wet priests, and Rofa’im, were originally medical bandagers.  


Experiential Wisdom and the Digital Age: Knowledge and Expertise among NLP Advocates || Orel B. Amano

מושב 1ג: Philosophy, Society, and Algorithms || Chair: Dr. Galit Wellner

הטיות מגדריות באלגוריתמים לעיבוד שפה || ד"ר גלית ולנר
The Design of Democratic Tech Platforms: Two Notions of Trust || Ori Freiman
Smoking GAN || Danielle Zini

מושב 1ד: רפואה, חברה ופוליטיקה || יו"ר המושב: ד"ר חגי בועז

בית החולים תל-השומר כשדה מחקר, 1971-1948 || ד"ר ארי בראל וד"ר נורית קירש
סטודנטים אפריקאים בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית, 1961-1972 || ד"ר בני נוריאלי
מרכז הבריאות באקה אלע׳רביה כמרחב של מפגש, היכרות ופוליטיקה || אדם ענבוסי

מושב 2א: לימודי מדע וטכנולוגיה ותיאוריה פוליטית II: טכנולוגיה ומעמד הידע || יו"ר המושב: פרופ' ענת בן דוד

ממדים של מומחיות עיתונאית || פרופ' צבי רייך וד"ר הגר להב
Israel's "Start-up Nation" Urban Innovation Ecosystem: A new Zionist Enterprise || Amit Sheniak
הפטרנליזם של הדאטה: הגלולה הדיגיטלית כמקרה בוחן || ד"ר אורית צ'רני-גולן וד"ר גילה יעקב
מסגרות זמן השזורות בהבניית טכנולוגיה כלכלית דיגיטלית ובתפעולה || פרופ' אילן תלמוד

מושב 2ב: חידושים בחקר המתמטיקה העברית בימי הביניים || יו"ר המושב: פרופ' ריימונד לייכט

היחס בין אריתמטיקה לבין גיאומטריה בטקסטים העבריים במסורת האאוקלידית של ימי הביניים || פרופ' ליאו קורי
הצגת הספר:  Euclid’s Elements in Hebrew Garbs || ד"ר עפר אליאור
הצגת הספר:  Alfonso's Rectifying the Curved ||  ד"ר אבינעם ברנס
האנציקלופדיה הגיאומטרית העברית ||  פרופ' רות גלזנר

מושב 2ג: רפואה עברית בימי הביניים המאוחרים: תרגום, פרשנות ופולמוס || יו"ר המושב: פרופ' רם בן שלום

פיזיונומיה יהודית ונוצרית בימי הביניים המאוחרים באירופה: בין תיאולוגיה למדע || שירי סלנט-בירנבוים 
Studying the Heart, Recording the Self: The sixteenth-century Reception of On Cardiac Drugs by Eliezer Eilburg || Dr. Magdaléna Jánošíková
שפות הרפואה בקרב יהודי ספרד בשלהי ימי הביניים || ד"ר אילאיל באום
"זה העשב טוב לרפאת..." – טקסט ואיור ב"ספר עשבים" עברי || סיון  גוטליב

מושב 2ד: המשגות, מחלוקות ומפנים מדעיים || יו"ר המושב: ד"ר תמר שניידר


The Birth of the Concept “Cultural Diversity” in Anthropology and its Translation to Politics || Dr. Irit Kornblit
איך תכונות הפכו להיות מנדליות? על שרקנים, כרומוזומים ומדגמים קטנים || ד"ר אמיר טייכר
הברירה הטבעית ככוח יוצר: "אבולבביליות" לעומת רלוונטיות הסברית || אדם קרשניאק
אנטואן מֵיֵיה: רציפות ואי-רציפות בלשון, בין הפילוסופיה לפיזיקה || ד"ר לין חלוזין-דברת

 

 

מושב 3א: לימודי מדע וטכנולוגיה ותיאוריה פוליטית III: טכנולוגיה ומרחב || יו"ר המושב: ד"ר חמי רמיאל
מבט אנתרופולוגי על ערים "חכמות" ואלגוריתמים אורבניים || ד"ר רגב נתנזון
להפריח את המדבר – התשתית החקלאית כדרך לשמירת אדמות ושינוי הסביבה || ד"ר לירון שני
"Neo-Scouting Mapping" in Conflict Spaces: 'Amud-Hana' Mapping, Navigation App and South Hebron Hills || Orna Vaadia

 

 
מושב 3ב: Anthropology and Psychiatry || Chair: Prof. Yael Hashiloni-Dolev
אנתרופולוגיה סימטרית בתפיסת מושג הפתולוגיה אצל  פרויד || ד"ר ציפי בן עמי
Cobmat Trauma: A Comparative Study || Dr. Rakefet Zalashik and Prof. Alexander Edmonds
The Scientific Cost of Reductive Theories of Mind || Maya Roman

 

מושב 3ג: רפואה מוּנָעָת: מדע ורפואה בראשית המאה העשרים || יו"ר המושב: פרופ' נדב דוידוביץ'. מארגנת המושב ומגיבה: ד"ר לימור מלול
 
התפתחותו של המדע הרפואי הישראלי בצל הרפואה הנאצית || ד"ר לימור מלול
חוק האנטומיה והפתולוגיה: הגוף המת בשרות בינוי האומה והמדע || ד"ר חדוה אייל
"זה לא רק בראש הפצע, זה בלב": ילדי המעברות וטיפולי הגזזת || ד"ר הילה שלם-בהרד
"כיצד תטפל בזנות?" — היבטים רפואיים על זנות בשנות ה-30 במצרים || מעיין ללוש

 

 
מושב 3ד: על השיטה המדעית: המאה ה-15 עד המאה ה-17 || יו"ר המושב: ד"ר איילת אבן-עזרא
Induction, Reduction, and Action in Francis Bacon’s Philosophy of Nature || Dr. Ori Belkind
Inductive and Deductive Reasoning in Discovering the Cause of Brownian Movement || Dr. Klodian Coko
"בלי ספרים": מחוות לשלילת הקריאה ותהליכי ייצור ידע במאה ה-17 || פרופ' רז חן-מוריס

מושב 4ב: מדע מקומי: כלבים, גפנים וממתיקים מלאכותיים || יו"ר המושב: פרופ' נח עפרון
ילידיות כניסוי מעבדה: יין, פוליטיקה ומדע בישראל / פלסטין || ד"ר אריאל הנדל
פרופסור רודלפינה מנצל – מדענית פורצת דרך ומייסדת תרבות הכלבנות הביטחונית והאזרחית בישראל || תמי בר-יוסף
"רזית הודות לסוכרזית": מגדר, אתניות וממתיקים מלאכותיים בישראל 1958-1963 || ד"ר אראלה טהרלב בן שחר 

 

 

מושב 4ג: Listening, Expecting, Thinking and Explaining || Chair: Dr. Yaakov GarbHow
 
Context Determines the Identity of Physical Computation || Dr. Nir Fresco
The Origins of Music || Dor Shilton
Explaining Economic Policymaking: Efficacy as an Explanatory Virtue || Mickey Peled

 

 

 
מושב 4ד: "חולי אהבה" וייצוגם בתרבות העברית בימי הביניים ובראשית העת החדשה || יו"ר המושב: ד"ר נעמה כהן-הנגבי
"כי חולת אהבה אני": מה עושה תיאור מקרה גאלני בחיבור הזוהרי "רעיא מהימנא"? || ד"ר אסף תמרי 
בין שירה לכתיבה רפואית: מחלת האהבה ב- Sumario de la medicina מאת Francisco López de Villalobos || ד"ר אור חסון
דימוי חולי האהבה אצל רמב"ם ורקעו במקורות הערביים הקלסיים || ד"ר טניה ורטמן
מושב מליאה והרצאה מרכזית: עתיד נוכח: מגיפת הקורונה ומשבר המומחיות || פרופ' גיל אייל. מנחה: ד''ר דוד רייר
 

 

 

 

bottom of page